eRoditelj

Početna » Zdravlje » Značaj unosa vode i tečnosti u organizam za zdravlje

Značaj unosa vode i tečnosti u organizam za zdravlje

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on google
Share on email
Svi znamo da je važno ostati hidriran tokom vrelih letnjih meseci kada se preznojavamo i aktivno gubimo vodu, ali takođe treba imati na umu da je važno piti dovoljno vode tokom cele godine.
Pravilan unos tecnosti i vode u organizam

Voda je ključni faktor ljudskog  postojanja.

 

Naš organizam sadrži oko 60 procenata vode u odrasloj dobi i čak 65 do 75 procenata u detinjstvu, što znači da moramo da pijemo puno vode da bismo ostali zdravi. Stepen vode u telu zavisi od građe tela. Naime, različite ćelije sadrže različite količine vode. Na primer, mišićne ćelije se sastoje od 70 do 75% vode, dok masne ćelije imaju samo 10 do 15% vode.  Svaki prostor unutar i izvan ćelije ispunjen je telesnim tečnostima na bazi vode. Telo se na vodu oslanja gotovo u svemu, od regulacije temperature do pomoći u varenju i podmazivanja zglobova.

Voda je najzdravije piće.

 

Telesne funkcije poput disanja, varenja, asimilacije, metabolizma i regulacije temperature mogu se odvijati samo u prisustvu vode. Voda je potrebna I da bi sprečavala  pregrevanja organizma, jer omogućava znojenje i isparavanje, što je naš prirodni mehanizam hlađenja. Pomaže u apsorpciji, prenosi hranljive materije (proteine, šećere, vitamine i minerale) u organe kojima su  potrebni. Takođe izbacuje otrovne i otpadne supstance, jer telo bez dovoljno vode ne uspeva da ukloni štetne materije uskladištene u organima.

Procesom disanja i znojenja gubimo vodu svakodnevno, pa je neophodno redovno je dopunjavati. Stručnjaci preporučuju 6 do 8 čaša vode dnevno tokom cele godine, ali nedavna istraživanja su pokazala da bi ta količina vode trebalo da bude veća, 10 čaša za žene i 12 čaša za muškarce. Voda uravnotežava pritisak, kiselost i sastav  svih hemijskih reakcija. Noviji tehnički napredak omogućava bolju procenu cirkulacije vode u ljudskom telu . Sve je više dokaza da adekvatan unos vode igra ulogu u prevenciji hroničnih bolesti. Novo istraživanje pokazalo je da je moguća korelacija između slabog unosa tečnosti i karcinoma bešike, debelog creva, dojke, prostate, bubrega i testisa.

Koliko vode treba deci?

 

Količina vode koju dete treba da popije svakog dana zavisi od uzrasta:

  • Deca od 5 do 8 godina treba da piju najmanje 5 čaša vode dnevno.
  • Deca od 9 do 12 godina treba da piju najmanje 7 čaša vode dnevno.
  • Deca od 13 i više godina treba da piju 8 do 10 čaša dnevno.

Kako prepoznati nedostatak vode? Teško je pogoditi da li pijemo dovoljno tečnosti, samo zato što nismo  žedni. Kako starimo, osećaj žeđi nestaje i tako ne shvatamo kada našem telu treba više tečnosti.——– Dalje, mnogi stariji ljudi koji pate od artritisa, inkontinencije ili problema zbog kojih je kretanje bolno namerno uzimaju manje tečnosti kako bi smanjili broj odlazaka u toalet.

Simptomi koji ukazuju na nedostatak tečnosti  su: glavobolja, suva koža, suva usta i jezik sa gustom pljuvačkom, umor ili slabost, grčevi u rukama i nogama, smanjeno znojenje, povećana telesna temperatura, ubrzani rad srca, nedostatak koncentracije, mučnina, povraćanje.

Dobar način da saznate da li vaše dete pije dovoljno vode je pregled urina. Trebalo bi da bude bistro poput vode, a ne žuto. U stvari, bez obzira na to koliko godina imate, boja urina je sjajan način da saznate pijete li dovoljno vode.

Naterati decu da piju dovoljno vode

 

Važno je osigurati da dete pije vodu pre nego što je stvarno žedno. Ako deca osećaju žeđ, to znači da su već dehidrirala pa treba da piju vodu pre nego što se to dogodi.

Preporuke za unos tečnosti

 

Tokom dana osoba unosi oko 2,5 litra tečnosti u proseku hranom i pićem. Piramida za unos tečnosti sugeriše nam koju i u kojoj količini (broju čaša) tečnosti treba unositi u telo. Preporuka je dnevni unos od 1,5 do 2,5 litara, ako je preporukom definisana potrebna dnevna količina tečnosti u čašama od 10 čaša  pijaće vode za žene do 12 čaša za muškarce.  Nije važno koji oblik tečnosti unosimo u telo a treba Izbegavati  alkoholna, gazirana i zaslađena pića i pića bogata kofeinom jer će samo pojačati proces dehidracije, odnosno ova pića podstiču izlučivanje tečnosti iz tela.

Preporučeni dnevni unos tečnosti može se postići konzumiranjem izvorske, mineralne, biljnih čajeva, supa, izotoničnih napitaka, prirodnih voćnih sokova i niskokaloričnih negaziranih bezalkoholnih pića. Ne treba zanemariti ni činjenicu da hrana sa visokim sadržajem vode, poput voća i povrća, takođe doprinosi dnevnom unosu vode. Prirodni voćni sok može sprečiti tzv. „Jutarnju  hipoglikemiju“ ili pad nivoa šećera koji može izazvati niz fizioloških i fizičkih simptoma kao što su vrtoglavica, slabost, promene raspoloženja, bol, anksioznost i depresija.

Svim hroničnim pacijenitma kojima se preporučuje kontrolisani unos stonog šećera (glukoza + fruktoza) mora se  ograničiti unos svih zaslađenih pića i hrane koja sadrže šećer, uključujući aromatizovane vode. Ova preporuka se posebno odnosi na dijabetičare. Aromatizovana voda spada u grupu bezalkoholnih pića, ovaj napitak sadrži znatno nižu energetsku vrednost od ostalih pića u grupi. Naravno, nije dobro preterati sa bilo kojom hranom ili pićem koje sadrži šećer, a vrlo je važno pročitati deklaraciju da biste znali koliki je sadržaj šećera. Nemački naučnici otkrili su da se u roku od jednog sata nakon konzumiranja čiste vode, metabolička potrošnja energije povećava za 24%, dok isti efekat izostaje nakon ispijanja iste količine razblaženog fiziološkog rastvora.

Obavezno pijte dovoljno tečnosti :

 

  • kada povećavate fizičku aktivnost (u zavisnosti od intenziteta i trajanja),
  • kada jedete hranu bogatu vlaknima,
  • tokom vrućih dana,
  • na velikim nadmorskim visinama,
  • na mestima sa niskom vlažnošću i kada ste bolesni, posebno ako imate temperaturu, dijareju ili ako povraćate.

Ako se bavite sportom, pijte vodu ili pića koja sadrže dodatne elektrolite pre nego što započnete naporne aktivnosti ili vežbanje, I zatim nastavite da je pijete u redovnim intervalima tokom aktivnosti i nakon što završite sa aktivnostima.

Vode treba piti u malim količinama tokom dana.  Počnite da pijete vodu rano ujutro nakon ustajanja i pijte je tokom celog dana u malim gutljajima. Zato je najbolje  da vam voda bude pri ruci, što će podstaći refleksno pijenje. Osvežite se dodavanjem kriške limuna ili limete u vodu. Ako pijete vodu iz slavine, bolje je hladnu nego toplu. Naime, topla voda brže rastvara zagađivače iz vodovoda i armatura (slavine, ventili, cevi …).

U današnjem brzom tempu života, kada jednostavno zaboravimo da pijemo dovoljno tečnosti, potrebno je steći naviku da redovno pijemo tečnost, posebno vodu. Značaj vode za zdravlje ogleda se u tome što dovoljna količina zdrave vode poboljšava uslove života, podiže nivo zdravstvene kulture građana, smanjuje broj oboljenja, posebno od zaraznih bolesti i tako utiče na dužinu i kvalitet života.

Leave a Comment

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *