ULOGA POZORIŠTA U VASPITANJU DECE
Pozorište je univerzalno sredstvo za razvoj i vaspitanje deteta. Pozorište je poseban svet sa svojom dušom. Upoznavanje ovog sveta čini čovekov život svetlijim i zanimljivijim. Što pre otvorimo magični svet pozorišta za svoju decu, to će veći uticaj imati na njihov razvoj. To je misteriozno mesto puno nepoznatog. Počevši od prelepe zgrade i čoveka koja proverava karte na ulazu, a završavajući mističnim transformacijama koje se dešavaju na sceni.
Pozorište upoznaje dete sa pravilima i normama ponašanja u društvu. Ovde nećete videti bučnu i decu koja trčkaraju kao na igralištu, kao ni bučne i provokativno obučene gledaoce. Na ovom mestu je sve prožeto kulturom. U pozorištu deca uče da se pravilno oblače, ponašaju se, izražavaju emocije, disciplinu i samokontrolu. Sa svakim odlaskom u pozorište dete će se sve više navikavati na ovu atmosferu, neugodnost zbog činjenice da treba da izgleda lepo i uredno će nestati, a ono će početi da voli mirno ponašanje. Na osnovu toga će u budućnosti naučiti i druga pravila i norme.
Predstava se ne završava aplauzom, ona se završava u trenutku kada vi i vaše dete u mirnoj atmosferi razgovarate o tome šta se dešavalo na sceni. Bez toga je poseta pozorištu samo zabava. Od najjednostavnije dečje predstave uvek možete napraviti čitavu gomilu slika i pitanja za analizu.
Pozorište uči dete da razume ljude i izraze svoja osećanja. Da bi živelo u harmoniji sa drugima, mora da bude sposobno da razume sebe. Tokom predstave deca posmatraju odnose među ljudima i vide kako izražavaju radost, bes, oduševljenje, razumeju tako složene pojmove kao što su ljubav, prijateljstvo, mržnja, izdaja, patnja, odanost i nada. Na sceni glumci žive delić života, a dete prolazi sa njima kroz sve događaje: saoseća, tuguje, ljuti se i plače od radosti. Ovo deci daje jedinstvenu priliku da uporede svoje emocije sa emocijama drugih ljudi, a ujedno se uče i empatiji.
Pozorište razvija inteligenciju. Dete dugo prati događaje na sceni. Istovremeno, treba da zapamti imena likova, detalje zapleta. Posle predstave uvek postoji želja da utisak podelite sa voljenima. Tako dete razvija pamćenje, razmišljanje, govor.
Razvija se dečija kreativnost
Pre svega, pozorišna predstava blagotvorno utiče na razvoj mašte. Sposobnost maštanja može postati osnova dečije kreativnosti.
Pozorišna predstava je moćno sredstvo za razvijanje empatije. Dete počinje aktivno da pravi razliku između izraza lica, gesta, intonacije i osećanja drugih ljudi. To pomaže u budućnosti da se razume značenje umetničkih dela, da se procene, izvuku zaključci i analizira ponašanje likova. Dete razvija estetsku percepciju, razvija kreativni potencijal, počinje da razume umetnost, pojavljuje se interesovanje za kulturu i književnost.
ZAŠTO BI DECA TREBALO I SAMA DA UČESTVUJU U PREDSTAVAMA?
Kada se dete igra, istovremeno se razvija i uči. U detinjstvu je igra glavna aktivnost. Već sa dve godine deca razumeju glumačku igru. Sina ili ćerku privlače svetli kostimi, koje ne vide u običnom životu, vesela muzika, osvetljenje, scena. Deca osnovne škole i sama aktivno žele da učestvuju u predstavama, vole da se oblače u likove, isprobavaju maske, neobične kape. Kada se obuku u živopisne kostime, školarci se trenutno transformišu u omiljene likove i prenose se u magični svet bajki.
Pozornica je bez sumnje jedan od najmoćnijih alata za sticanje iskustva, kako ličnog, tako i umetničkog. Stoga, uključivanjem vašeg deteta u predstavu, motivišete ga da primi nove emocije, iskustva povezana sa ulogom i njenim izvođenjem. Učestvovanje u predstavama pomaže u poboljšanju pamćenja, mašte, artikulacije, poboljšanju glasa i intonacije, povećanju samopouzdanja, nestaje ukočenost i, što je najvažnije, detetu se otvara sasvim novi svet i nova poznanstva.
Decu je moguće pripremiti za pozorišne predstave direktno u procesu sopstvenih aktivnosti u učionici (pod uslovom da se kod dece formira kriterijum za ocenjivanje ove aktivnosti). Ali učitelj treba da stvori određene uslove za takav rad: da koristi elemente pozorišne nošnje, rekvizite, ukrase, kao i reprodukciju opreme ili muzičkih instrumenata na časovima sa decom.
Pozorišne vežbe koje deca izvode u učionici imaju za cilj da razviju dečju pažnju, maštu, volju, pamćenje (toliko neophodno detetu za dalje uspešno učenje i umetnost), razvija njihove kognitivne sposobnosti. Razvijanje kod školaraca takvih veština kao što su sposobnost snalaženja u predloženim okolnostima, u vremenu i prostoru, sposobnost brzog savladavanja novog pokreta, tempa, ritma, doprinose formiranju unutrašnje smirenosti, spremnosti za aktivno uključivanje u kreativni proces .
Ne zaboravite da je pozorište kolektivna aktivnost koja decu uči međusobnoj saradnji i interakciji.
Pozorišna predstava, na kraju, može se da se realizuje i sa porodicom. Deca će rado pomoći u pripremi potrebnog pribora, kod kuće pronaći maske svojih omiljenih likova iz bajki, organizovati ukrase za dom, kako bi se uronilo u bajnu atmosferu u krugu najmilijih.